Jak zabavit hyperaktivní dítě?

Jak zabavit hyperaktivní dítě?
Zajímá Vás, jak vybrat vhodné hračky a hry pro dítě s ADHD? Na co se zaměřit při výběru hraček a her pro děti s poruchou pozornosti a hyperaktivitou? Měly by to být hračky, které budují sebedůvěru a sebeúctu a podporují silné stránky dítěte.
ADHD je nejčastěji diagnostikovaná duševní porucha u dětí a dospívajících. Porucha pozornosti s hyperaktivitou patří mezi neurovývojové poruchy. Tato porucha se projevuje již od raného dětství, nejvíce však ve školním věku, kdy postihuje 3–7 % dětí. Ve 40–50 % případů přetrvává do dospělosti a vyskytuje se u 4–5 % dospělých.
ADHD je neurologická porucha, která se projevuje nepozorností, hyperaktivitou, impulzivitou, která je častější a závažnější než u dětí na srovnatelném stupni vývoje. Způsobuje potíže natolik vážné, že mohou narušit jejich schopnost běžného života doma, ve škole či kdekoliv ve společnosti. Tyto příznaky ovlivňují všechny aspekty života dítěte.
 
Dětští psychiatři a pedagogové často používají hračky jako léčebný nástroj pro děti s ADHD. Rodiče mohou tyto postupy následovat a využívat hračky a hry ke zlepšení úrovně komunikace se svými dětmi a při řešení konkrétních problémů a cílů chování.

 
Obr. 1 Stavebnice představují ideální hračku. S pomocí jednotlivých stavebních bloků mohou děti v relativně krátké době vytvořit originální výtvory, které posilují jejich sebedůvěru. Stavebnice "LINKITset" je doporučována pro děti se speciálními potřebami.

Děti s poruchou pozornosti a hyperaktivitou mají jiné potřeby a nároky na hračky než děti bez této poruchy. Děti s ADHD mívají zvýšenou potřebu stimulace a potíže soustředit se na jednu věc po delší časový úsek. U dítěte s ADHD se mohou tyto vlastnosti projevit ztrátou zájmu o nové hračky velmi rychle.
 
Vhodné jsou hračky nebo hry, které jsou fyzicky náročnější a umožňují rychlejší herní tempo. Hračky by měly dokázat dítě zaujmout a zároveň by měly napomoci k rozvoji schopností a dovedností dítěte.



Obr. 2 Hra s kostkami procvičuje prostorové vnímání a zároveň poskyuje  bezprostřední zpětnou vazbu při vykonávané činnosti. Vzorované kostky "Oblouky"  je hra vhodná pro děti s ADHD.

 
Zde je několik tipů při výběru hraček, které Vám pomohou vybrat takové, aby Vaše dítě mělo z hraní co možná nejvíce.
  • Využijte silné stránky dítěte.
Pokud například víte, že je Vaše dítě dobré v počtech, snažte se vybrat takové hry, které budou využívat těchto dovedností. 
Všechny děti s ADHD mají nadbytek energie, kterou mají potřebu využít, proto by měla být při hře podporována fyzická aktivita a rozvíjeny fyzické schopnosti a dovednosti.  Hračky a pomůcky pro pohybové aktivity poskytují odbytiště nahromaděné energie. Naprostou většinu těchto hraček je možné využívat i v zimních měsících pro aktivity pod střechou.



Obr. 3 Mnoho hyperaktivních dětí samo zjistí, že fyzická aktivita jim pomáhá zvládat přebytečnou energii. Je proto vhodné poskytnout dětem hračky a hry, které jim umožní využít tuto jejich energii pozitivním způsobem. "Barevné kameny patří k pomůckám, které umožňují rozmanité pohybové využití. Tento výrobek získal ve SRN ocenění „Správná hračka“.
  • Rozvíjejte sebedůvěru a zpětnou vazbu.
Hra by měla u dítěte rozvíjet sebedůvěru ve své schopnosti a poskytovat mu bezprostřední zpětnou vazbu při vykonávané činnosti. Komplikované a příliš složité hračky a hry mohou působit na děti s ADHD zastrašujícím dojmem. Je vhodné vybírat hračky s jasnými funkcemi a pravidly využívání. Namísto nákupu složité stavebnice je vhodnější vybrat jednodušší variantu a spolupracovat při sestavování společně s dítětem.
  • Udržujte pořádek a přehlednost.
Dítě s ADHD by mělo mít ve svém pokoji jen několik funkčních a kvalitních hraček. Velký počet hraček dítě snadno rozptýlí a odpoutává pozornost od samotné hry. Na hracím stole by měla být pouze jedna nebo maximálně dvě hračky. Ostatní hračky a hry je vhodné mít uložené v uzavřené skříni.
  • Vybírejte kratší hry.
Hry pro děti se snažíme vybírat s jasnými, snadno pochopitelnými pravidly. Hry s kratší dobou trvání jsou při výběru také lepší volbou.
  • Rozvíjejte komunikační schopnosti a dovednosti.
Pro děti s ADHD jsou vhodné hračky pro hraní rolí, které pomáhají rozvíjet představivost a komunikační dovednosti. Tyto hry umožňují dětem vyjádřit pocity, které je pro ně obtížné vyjádřit přímo.
U dětěte s ADHD může být více pravděpodobné, že bude odmítnuto svými vrstevníky. Tyto děti také mají méně přátel, než ti, které tuto poruchu nemají.



Obr. 4 "Komunikační hry" učí děti základním komunikačním schopnostem a dovednostem.
  • Rozvíjejte kreativitu.
Lidé s ADHD jsou často inteligentní, přátelští a kreativní lidé. Tento potenciál by měl být podněcován již od útlého věku. Při výtvarném vyjádření neexistuje žádný špatný způsob, jak využívat výtvarné potřeby. Práce s výtvarným materiálem umožňuje dítěti vyjádřit se neverbálním způsobem. Úkolem dospělých zůstává dítě pozitivně motivovat a podporovat například uspořádáním výtvarné výstavy.
  • Mějte rozumná očekávání.
U dětí s ADHD nelze očekávat, že budou trávit čas při zdlouhavé hře. Úkolem zůstává vytvořit vzájemně ohleduplný vztah mezi dítětem a okolním prostředí a podporovat oboustrannou důvěru.

 
Následující otázky je dobré si položit před pořízením nové hračky. Mohou Vám napomoci při rozhodování, zda je hračka pro Vaše dítě vhodná či nikoliv.

1) Působí hračka na více senzorů dítěte? Jaké podněty dítěti přináší? Jak ho to stimuluje?



Obr. 5 "Taktilní krychle" představuje spojení konstrukční stavebnice a pomůcky pro pohybové aktivity. Tato hračka je vhodná pro děti s ADHD.

2) Jak snadné nebo složité si s hračkou začít hrát? Je náročné jí nastavit, připravit? Hračky a hry s kratším časem pro přípravu jsou v tomto případě vhodnější.

3) Je hračka určena pro venkovní nebo vnitřní využití? Představuje místo, kde bude hračka používána, nějakou výzvu pro dítě?

4) Umožňuje hračka dítěti být úspěšné (budování sebedůvěry)? Přináší vítězství nebo pocit prohry? Kooperativní hry pomáhají rozvíjet sociální schopnosti.

5) Je hračka v souladu se současnými trendy, tak aby se necítilo dítě odlišné?

6) Podporuje hračka sebe-vyjadřování nebo kreativitu?

7) Může být hračka upravena tak, aby vyhovovala Vašemu dítěti?

8) Je hračka přiměřená věku a schopnostem dítěte? Hračky, které jsou určeny pro starší děti, mohou způsobovat svojí náročností u dítěte frustraci.

9) Je hračka schopná odolat intenzivnímu používání bez poškození? Děti s hyperaktivitou si hrají velmi intenzivně.

10) Podporuje hra s hračkou interakci s ostatními dětmi?



Obr. 6 Interakce s ostatními pomáhá rozvíjet sociální schopnosti. "Kroužky k aktivitám"  umožňují rozmanité pohybové využití i při skupinových hrách. Výrobek získal ve SRN ocenění „Správná hračka“.

Někdy mohou ty nejjednodušší hračky a hry poskytnout dítěti s ADHD největší přínos.

Výběr správné hračky může pomoci dětem s ADHD lépe se soustředit, získat sebevědomí a naučit se vhodně komunikovat s ostatními dětmi.
 
Odeslat článek známému   Vytisknout

Produkty